[White ""]
[Black ""]
[FEN "W:W12,18,35,36,37,42,47:B10,16,23,26,28,29,32"]
1. 47-41 10-14 2. 18-13 29-33 3. 42-38 33x31 4. 36x38 26-31 5. 13-8 31-37 6. 41x32 28x37 7. 38-32 37x28 8. 8-3 *
[White ""]
[Black ""]
[FEN "B:WK3,12,35:B14,16,23,28"]
1. ... 28-32 2. 3x20 32-37 3. 20-14 23-29 4. 14x46 29-33 5. 12-8 33-39 6. 46-28 39-43 7. 8-3 16-21 8. 3x26 *
[White ""]
[Black ""]
[FEN "B:WK3,12,35:B14,16,23,28"]
1. ... 16-21 2. 3x20 21-27 3. 20-42 27-32 4. 42-31 32-38 5. 12-8 38-43 6. 8-3 *
- (43-49) 31-18, 3 x 44, 35 x 44
- (43-48) 3-26 !! (48-25) 35-30 (25 x 43) 31-22, 26 x 48.
Selection
Truus knew how to win when the position Black 23, 28, 32. White 12, 35, King 42 was reached (even earlier). Every computer-program, in particular when it has at least a 6 piece endgame database, finds the winning moves. All positions with 6 pieces or more are already there, in the databases of all the many computers using these programs. However, we do not know how to find the interesting ones. By far most of the many billions positions in the databases are not interesting as a composition. I got the idea that it should be possible that a new program selects the positions out of the endgame database where all the moves are the only ones winning, till the moment that Black cannot play anymore, with only one White left. So I contacted Ed Gilbert USA, the author of Kingsrow. He was very quick with building the basic program. We discussed some ideas how to reach a useful selection. The first steps are successful, but it seems that there are millions of positons with fully thematic variants! So there is still work to do, but I can show you a concrete spectacular result already achieved.
Selectie
Truus wist hoe te winnen toen de positie Zwart 23, 28, 32. Wit 12, 35, Dam op 42 was bereikt (zelfs eerder). Elk computer programma, in het bijzonder die met met minstens een 6 stukken database, vindt de winnende zetten. Al de posities met 6 stukken of meer zijn er al, in de databases van al de vele computers die deze programma´s gebruiken. Maar wij weten niet hoe de interessante gevonden kunnen worden. Veruit de meeste van de vele miljarden posities in de databases zijn als compositie niet interessant. Ik kreeg het idee dat het mogelijk moest zijn dat een programma de posities uit de eindspeldata base selecteert waar al de zetten de enige zijn die winnen, tot het moment dat zwart niet meer spelen kan, met slechts één witte die overblijft. Daarom heb ik contact opgenomen met Ed Gilbert USA, de auteur van Kingsrow. Hij kwam heel snel met het basis programma. Wij bespraken enige mogelijkheden een bruikbare selectie te bereiken. De eerste stappen zijn al gelukt, maar het ziet er naar uit dat er miljoenen posities zijn met volledig scherpe varianten! Er is dus nog werk te doen. Maar ik kan al een concreet spectaculair resultaat laten zien.
The endgame of the diagram was selected out of the endgame database. Ed Gilbert found a number of other interesting ones, but I give this one as an example.
White has to take care that Black cannot play (18-22-27), so plays as till the next diagram. Black has to play such that White cannot attack the one on (22).
Het eindspel van het diagram is geselecteerd uit de eindspel database. Ed Gilbert vond meer interessante eindspelen, maar ik geef deze als voorbeeld.
Wit moet ervoor zorgen dat zwart geen (18-22-27) spelen kan en speelt daarom zo tot het tweede diagram. Zwart moet zo spelen dat wit het stuk op 22 niet aanvallen kan.
- 2-11 (4-10) 11-33 (1-7) 33-38 (18-22) 29-23 (10-14) 39-33 (3-9)
With (3-9) Black made it impossible for White to attack with 38-47 (22-27) 47-36. So White has to switch to another plan. The solution is really amazing.
Met (3-9) maakt zwart het wit onmogelijk aan te vallen met 38-47 (22-27) 47-36. Wit moet dus wat anders bedenken. De oplossing is werkelijk verbazingwekkend.
- 38-43 (14-20) 33-29 ! (20-25) 43-39!
- 38-43 (14-20) 33-29 ! (7-11) 23-18 !, 43-25!
- 38-43 (7-11) 43-48! (22-27) 23-19 !, 48-34!
- 38-43 (7-11) 43-48! (5-10) 33-28!! 48-42 (33-39) 42-15!!
Black finds a way to defend himself much longer, with a long fully thematic variant. This is shown by the Applet below, starting with a combination I added to the endgame in order to get a complete composition. The total solution takes 29 thematic moves, with a bit of cooperation of Black in a clearly losing position at the end !
It is a very promising result of the programming by Ed and our cooperation.
Zwart vindt en manier om zich veel langer te verdedigen, met een volledig scherpe variant. Dat laat de Applet zien die begint met een combinatie die ik aan het eindspel heb toegevoegd om een complete composite te krijgen. De totale oplossing kent 29 scherpe zetten, met een beetje medewerking van zwart in een duidelijk verloren stand aan het eind!
Het is een veelbelovend resultaat van het programmeren van Ed en onze samenwerking.
[White ""]
[Black ""]
[FEN "W:W23,24,28,29,33,37,39,40,41,42,43:B1,3,4,5,7,10,13,26,36"]
1. 37-31 36x49 2. 31-27 49x19 3. 23x14 10x19 4. 27-21 26x17 5. 28-23 19x28 6. 33x2 13-18 7. 2-11 4-10 8. 11-33 1-7 9. 33-38 18-22 10. 29-23 10-14 11. 39-33 3-9 12. 38-43 7-11 13. 43-48 5-10 14. 33-28 22x33 15. 48-42 10-15 16. 42x29 14-20 17. 29-34 20-24 18. 34-39 11-16 19. 39-43 15-20 20. 23-18 24-29 21. 18-12 29-33 22. 12-7 20-24 23. 43-49 33-39 24. 7-1 16-21 25. 49x16 39-44 26. 1-40 44x35 27. 16-7 35-40 28. 7x45 24-29 29. 45x4 *
Geen opmerkingen:
Een reactie posten